Søg i denne blog

mandag den 6. oktober 2014

Hjelme diy

Jeg har nu lavet sværd og skjolde til drengene og har nu også lavet hjelmene. Og inden jeg nu får skyld for ikke at tjekke op på historiebøger og i øvrigt bidrage til myten om vikingernes hornede hjelme så vil jeg sige at jeg bevidst har valgt at sætte horn på hjelmene på trods af at jeg godt er klar over at vikingerne IKKE havde horn på deres hjelme. Jeg er dog sikker på at drengene vil føle sig mere vikingeagtige hvis deres hjelme prydes af horn.




Materialer:


  • Pap (flyttekasse)
  • Gaffatape (sølv)
  • Limpistol/lim
  • (Malertape)
  • akrylmaling (hvid, brun, sort)


Skær først en lang strimmel, hovedets omkreds + 5 cm. Bredden kan jo variere men jeg har lavet min i 4 cm's bredde.
Dernæst beklædes strimlen med gaffatape.
Tape enderne sammen med gaffatape så du får en "cirkel".
























Der skal dernæst skæres den strimmel der skal gå hen over hovedet. Mål hvor lang den skal være, jeg har gjort denne strimmel lidt bredere end den der skal gå rundt om hovedet. Min er 5 cm bred.
Denne beklædes også med gaffatape.

Klips den brede strimmels ene ende fast på samlingen af den smalle strimmel og den anden ende af den brede strimmel klipses fast lige overfor. Jeg har valgt at give samlingen lidt ekstra tape, både for holdbarhedens skyld, men også for at undgå at ungerne river sig på klips-enderne,

Nu skal der tegnes og skæres 2 horn ud, brug den første som skabelon til at lave den anden.
Når de er skåret ud skæres de op i bunden - ca 1-2 cm, og vippes ud til hver side. Man kan herefter vælge at beklæde dem med malertape, men det er ikke nødvendigt. Jeg ville gerne skjule bølgerne/hullerne i kanten rundt så derfor valgte jeg at sætte malertape på.






















Hornene skal nu males. Jeg ville ikke have at hornene bare var hvide derfor har jeg leget lidt med farverne, men en hvilken som helst farve kan jo bruges.





Når hornene er tørre bruges limpistolen til at lægge lim på "vingerne" i bunden og limer dem fat på hjelmen. Til sidst har jeg brugt lidt ekstra gaffatape til at hold hornene på plads.
















Så er hjelmene klar og det tror jeg også at Marcus er - nu er der kun 7 dage tilbage!!!










3 kommentarer:

  1. De bliver så seje de drenge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tror næsten jeg glæder mig mere end Marcus gør! Glæder mig sådan til at se dem allesammen fuldt udrustet og klar til kamp!

      Slet
  2. Billeder, masser af billeder Tak.

    SvarSlet