Søg i denne blog

torsdag den 2. oktober 2014

Sværd diy

Nu har de små vikinger skjolde til at beskytte sig med, så skal de også have nogle sværd. Vikingerne var iøvrigt kendt for at være gode i nærkamp, så derfor var deres sværd heller ikke nødvendigvis de længste.





Sværdene skulle gerne kunne holde til lidt dueller, men skal heller ikke blive en dødbringende leg. I første omgang var min plan bare at lave dem ud af pap ligesom skjoldene, men jeg var bange for at de ville bukke og blive ødelagte i løbet af nul komma fem. Jeg havde grublet lidt og kom på en billig ide:

Materialer:


  • Pap (flyttekasser)
  • Liggeunderlag
  • Lim
  • Gaffatape
  • Garn
  • en læderstrimmel (en gammel slidt læderjakke/taske kan bruges til at klippe op)


I første omgang skal der tegnes en skabelon af et sværd, det er smart at gøre det på pap så skabelonen ikke krøller når man tegner rundt om den. Husk at runde spidsen af sværdet så man ikke kommer til at prikke øjne ud i leg! Sværdene skæres derefter ud. Jeg skulle bruge 9 til Marcus' børnefødselsdag.





Når sværdene er skåret ud, rulles det billige liggeunderlag ud og sværdene limes direkte derpå. Når de er tørre kan hver enkelt klippes ud.





Nu kan du gentage processen. Lim igen sværdene direkte på liggeunderlaget (på papsiden) og lad det tørre. Klip dem ud.
Sværdene har nu et skumgummilag på begge sider af pappet.








Det næste er at vikle sværdet ind i Gaffatape. Jeg måtte prøve mig frem og havde 2 metoder. Den sidste metode synes jeg blev pænest. Det jeg gjorde var at klæbe kanterne til først, fuldstændig som skjoldene, og derefter klistre et langt stykke gaffatape langs sværdbladet. Jeg undlod at klæbe selve håndtaget til, men vil nok overveje at gøre det næste gang.




Rundt om håndtaget har jeg viklet noget gråt garn, så tæt som muligt. Jeg har smurt lidt lim under inden jeg begyndte så garnet bliver siddende.





Til sidst kan man vælge at binde en læderstrimmel rundt om håndtaget, men det er ikke nødvendigt.









Sådan blev et liggeunderlag til et "ægte" vikingesværd. God fornøjelse.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar