Søg i denne blog

mandag den 15. juni 2015

DIY: Harry Potter tryllestave




Jeg er igang med et nyt projekt. Jeg er ved at lave et skønt lege-kit til min bonussøn. Han elsker Harry Potter så det vil være oplagt at lave et kit der er ladet med magi og troldomskunster.

En troldmands vigtigste redskab må være hans tryllestav. Egentlig var planen at han kun skulle have en enkelt tryllestav, men jeg blev så inspireret at jeg endte med at lave fire forskellige. De har hver deres udtryk og skulle gerne give anledning til forskellige lege alt afhængig af hvilken man vælger. Jeg personligt synes at hver tryllestav repræsenterer forskellige former for troldmænd. Det har i hvert fald været mit mål.

Disse tryllestave kan iøvrigt også bruges som en del af et kostume til en Harry Potter temafest eller børnefødselsdag som en lille gave til hver af børnene eller måske en rekvisit til et skuespil eller rollespil.

Grundmaterialer:

  • Kinesiske spisepinde
  • Lim og Limpistol
  • Lak (spray)

Pynt og maling:

Al slags pynt kan bruges, lad dig blot inspirere af de ting du har i huset. Jeg har især brugt perler og dekorationer fra gamle lysmanchetter og dele fra smykker jeg alligevel ikke længere bruger. Derudover har jeg brugt glimmer, akrylmaling og guld-spraymaling.


Sådan blev de til:

Fremgangsmåden har været lidt forskellig alt afhængig af hvilken tryllestav jeg har arbejdet med.

Den sorte Harry Potter tryllestav:

Dette var min første tryllestav. 
  1. Lim en perle på toppen
  2. Form resten af skaftet med limen
  3. Mal
  4. Laker




Is-tryllestaven:

  1. Mal spisepinden blå og lad den tørre
  2. Mal et tyndt lag med sølv-akrylmaling ovenpå den blå spisepind
  3. Sav et plastik-prisme til så prismet får en lidt bredere flade i bunden
  4. Valgfrit: Sav 2-3cm af spisepindens top, dette er gjort for at tryllestaven ikke skulle blive alt for lang i forhold til de andre tryllestave, men det er naturligvis ikke nødvendigt. 
  5. Lim prismet fast til den afsavede ende af spisepinden 
  6. Brug limen til at forme "isen" ned ad staven. 
  7. Mens limen stadig er blød drysses blå glimmer henover og påsæt lidt klare similisten (neglepynt). 
  8. Laker




Guld-tryllestaven:

  1. Lim et plastikæble på toppen (Æblet er fra en lysmanchet, men typisk har man dem også liggende til juledekorationer). 
  2. Lim 4 dødningehoveder på under æblet - der skal bruges meget lim til at udjævne staven fra æble til stav- så det kan være en god ide at lime lidt lim ad gangen og lade det tørre imellem lagende inden du limer dødningehovederne på. (Jeg fandt et armbånd i Søstrene Grene med dødningehovederne.
  3. Form resten af skaftet.
  4. Når limen er tør gives hele staven et lag med guldspray. 
  5. Lim røde plastik-krystaller på
  6. Lim små røde similisten i øjenhulerne på dødningehovederne (neglepynt) 
  7. pensl lidt almindelig lim nederst på skaftet og drys rødt glimmer på.
  8. laker




Natur-tryllestaven:

  1. Mal spisepinden grøn.
  2. Mal "bærrene" på rankerne lysgrønne/gule (De var oprindeligt røde) - Rankerne er iøvrigt også pynt fra en gammel lysmanchet
  3. Valgfrit: Når malingen er tør, kan man vikle nogle blade rundt om den ene ranke hvis man har det. 
  4. Lim en tynd spiral af lim rundt om selve skaftet ned til det punkt hvor du synes håndtaget skal slutte.
  5. Lim rankerne på ved siden af limspiralen så de flugtede den. Lad den ene ranke fortsætte lidt længere ned end hvor selve håndtaget slutter. 
  6. Lim et agern (brug et fra skoven, eller som jeg en fra juledekorations-kassen). 
  7. Lim en stor klat lim under agernet og mens limen stadig er blød rulles limen i små glasperler,
  8. Gør det samme nederst på håndtaget. 
  9. Alt limen, spiralen og også den del der var rullet i perler males med en brun akrylmaling og drysses med lidt kobber glimmer.
  10. Laker









Herunder er der et billede af hvordan Harry Potter tryllestaven så ud inden den fik maling:




I næste blogindlæg vil jeg vise hvordan man laver en fin æske til tryllestavene.

God fornøjelse!








1 kommentar:

  1. Hej Irene sikke en fin og ikke mindst veludført idé.
    Jeg skriver for hendes verden og vil meget gerne vise vores læsere din kreative idé og naturligvis omtale dig og din blog. Jeg håber du har lyst til at være med og ser min kommentar til indlægget. Kunne simpelthen ikke finde en mail på dig.
    Vil du skrive til: juliepladsbjerg@hotmail.com
    Kh Julie

    SvarSlet