Søg i denne blog

søndag den 21. september 2014

Vikingetogt - Skattejagt

Sådan en vikingefest skal jo næsten starte med en ordentlig "Quest". Jeg har nu brugt flere timer på at stykke en ordentlig en af slagsen sammen.

Til fødselsdagsfesten er vi 3 voksne til stede og det er nok et minimum, alt afhængig af hvor mange børn der skal deltage og om man vælger at splitte dem op i grupper - Jeg synes at alle børnene skal have denne oplevelse sammen og jeg selv vil agere gruppefører - Det fremgår nemlig ikke helt i Vikingetogtets beskrivelse.

Plottet er at børnene samles og får forklaret at en fjendtlig Skjoldmø (det er en af de voksne) har hærget vores lejr i løbet af natten og hat stjålet mad og våben - Børnene skal nu ud på et togt hvor de skal finde og bringe maden tilbage.

Der er 5 poster:


1. Post: Børnene får udstyr og skal dekorere deres skjold.
2. Post: Børnene skal træne med deres nye våben hos lejrens dygtigste kriger (en voksen).
3. Post: Bønene skal over "Den sorte bæk" og skal bygge en korkprop-båd hver.
4. Post: Børnene skal løse en opgave, en labyrint, børnene modtager sidste ledetråd når opgaven er løst.
5. Post: Børnene skal forhandle med Skjoldmøen (en voksen) og hjælpe hende med at finde nogle guldmønter i bytte for maden.

Hent hele den fulde beskrivelse af de forskellige poster, der står også hvilke materialer der skal bruges:

Vikingetogt - en fuld beskrivelse

Der kommer senere et blogindlæg der viser hvordan man nemt og billigt kan lave vikingehjelme, sværd og skjolde - udstyret børnene skal have udleveret ved Post 1.

Til posterne hører der naturligvis også hjemmelavede kopiark - disse kan hentes her:

13 Skjolde


Et lille udpluk


Korkprop-båd instruktion












Ovenover er der inspiration til et sejl.

Labyrint














Skatten:


Jeg har en skattekiste som skal fyldes med mad - vi skal have vikingeskibe (hotdogs). Alle ingredienser kommer naturligvis i "autentisk" emballage. Dvs. pølserne kommer i stofposer jeg selv syr, det samme med brødene. Ketchup, remoulade, ristede løg osv. kommer i nogle andre bøtter/skåle. Jeg har endnu ikke helt besluttet mig for hvordan og hvorledes, men du kan jo bruge det du vil.

Maden skal naturligvis tilberedes over bål i bålhytten.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar