Søg i denne blog

lørdag den 13. september 2014

Ny kjole

Så er det imorgen vi skal til 90-års fødselsdag og jeg ville gerne have mig en ny kjole at tage på. Efter en tur i Tiger og et kig i garderoben besluttede jeg mig for at lave en makeover af en plettet kjole istedet for at smide den ud.



Her er materialerne til selve kjolen: 


  • Elastik
  • Stof (jeg har brugt stoffet fra et gammelt retro-dynebetræk)
  • En gammel kjole/top


Jeg skal kun bruge den øverste del af kjolen,og som man kan se på den så er den plettet, men det gør ikke noget for det bliver klippet fra. Man kan bruge en hvilken som helst top, med eller uden ærmer, det behøver ikke være en kjole.





Materialerne til knapperne:


Min kjole skal dekoreres med knapper og jeg fandt det her "gør-det-selv"-kit i Tiger til 20kr, det indeholder knapper og en skabelon til stoffet og selve værktøjet til at presse knapperne med og det er ret simpelt - bare følg instruktionerne på pakken.

  • "Gør-det-selv"-knappekit
  • Stof  (jeg har valgt det samme stof som er brugt til kjolen)








Fremgangsmåde:


Først måler jeg stoffet ud til skørtet. Jeg har taget stoffet og viklet det rundt om mig selv 1 1/2 gang. I første omgang ville jeg have haft en lang kjole, men ombestemte mig senere, så du kan vælge at klippe stoffet til i den længde du ønsker inden du begynder at sy, du kan også gøre som jeg og vente med at tilpasse længden til når kjolen er færdig.

Dernæst syr du siderne sammen ret mod ret.

Find ud af hvor højt oppe du ønsker at kjolen skal sidde på den gamle top og klip toppen over (husk plads til søm)




Nu skal du have skørtet til at passe med toppens åbning. Det gør du ved at klippe et stykke elastik i den samme længde som omkredsen på toppens kjoleåbning.

Sy elastikkens ender sammen.

Derefter deler du elastikken op i 4 lige store stykker og markerer hvert "hjørne" med en tush.

Det samme gør du med skørtet og fastgør elastikkens markeringer til skørtets markeringer og syr den på indersiden.




Nu syr du kjolens skørt fast til toppen - ret mod ret.

Hvis du som jeg har ventet med at bestemme længden af kjolen er det nu at du skal have syet kjolesømmen for neden. Og evt have klippe skørtet op.

Til sidst kan du dekorere toppen med dine hjemmelavede knapper eller hvad du ellers kan finde på.

Tip: Jeg stod foran spejlet med kjolen på og satte knapperne der hvor jeg gerne ville have dem og stak en nål igennem øjet på bagsiden. På den måde rykker knapperne sig ikke når jeg tager kjolen af for at sy dem på.

3 kommentarer: