Søg i denne blog

fredag den 11. april 2014

Min vikinge-kjole in the making - part 1

Jeg har nu fået færdiggjort den første kjole, min underkjole af hør. Det var faktisk ikke så besværligt at sy den, men det krævede lidt forarbejde med at tage mål og regne ud ifht den opskrift jeg har brugt og ikke mindst at tegne op og klippe ud. Jeg havde lidt udfordringer med at få syet kilerne pænt i spidserne, men blev til sidst enig med mig selv om at der sikkert også var dovne og mindre dygtige vikinge-koner dengang og "lidt sjusk" godt kan accepteres.





















Jeg var på biblioteket tidligere idag og lånte nogle  bøger om brodering- det er ikke noget jeg nogensinde har gjort i - i hvert fald ikke mere end de korssting man lærte at lave i folkeskolens håndarbejdstimer.
Jeg har nemlig i min søgen efter inspiration fundet flere flotte hjemmelavede dragter med fine broderier på og besluttede mig for at afprøve det - Jeg har startet lidt i det nemme og resultatet af flere timers nørklen er blevet ganske flot.

Sildebenssting


Jeg har også lånt nogle bøger om brikvævning så man kan lave fine bånd - de koster en formue hvis man skal købe andres hjemmevævede bånd og jeg må nok indse at håndværket ikke når at blive tillært inden dragten skal være færdig - men absolut noget jeg skal prøve at arbejde videre med ved lejlighed.


Billedet af brikvæven er lånt fra denne blog: froekenenogbaronen.blogspot.dk






Ingen kommentarer:

Send en kommentar