Søg i denne blog

mandag den 7. oktober 2013

Æblefristelser



Forleden dag var jeg og min bonussøn ude ved et par venner og plukke æbler, de havde en masse dejlige æbler i overskud og havde lagt et opslag op på facebook om at interesserede kunne kigge forbi og hente nogen.

Det var for godt et tilbud til bare at vende det døve øre til. Vi fik plukket en stor kurvfuld af de skønneste store røde æbler. Sorten kender jeg ikke?

Nu skal de selvfølgelig anvendes for så mange kan vi nu nok ikke nå at spise inden de bliver kedelige.

Igår fik jeg bagt æble-timian-brød til madpakkerne, opskriften kan findes her. Derudover har jeg kogt æblegrød/mos som er blevet til en skøn gammeldags æblekage.

Gammeldags æblekage:

500 g æbler
0,5 dl vand
100 g sukker
1 tsk vanillesukker (eller kornene fra en halv vanillestang)

75 g  rasp
50 g sukker
50 g smør

75 g makroner

2 dl piskefløde
evt. ribsgele til pynt

Fremgangsmåde:
Skræl æblerne og fjern stilk og kernehus. Skær dem i mindre stykker og kom dem i en gryde sammen med  vand og vanille og kog æblerne ved svag varme indtil de er bløde (ca. 10 min).

Rør æblerne til mos med en grydeske, jeg foretrækker selv at der er konsistens, men ønsker man ikke det kan man blende massen, tilsæt 100 g sukker og stil mosen i køleskabet til afkøling.

Rasp og 50 g sukker blandes. Smørret smeltes på en pande og rasp-sukkerblandingen tilsættes og ristes ved middelvarme - rør rundt hele tiden og undgå at det brænder på. Når blandingen er gylden er den færdig og hældes i en skål.

Makronerne kommes i en pose og knuses

Pisk fløden til skum.

Tag en glasskål og læg et lag af æblemosen i skålen, derefter et lag rasp og et lag knust makron, fortsæt til der ikke er mere tilbage, slut af med at lægge flødeskum på toppen og pynt evt med ribsgele-klatter.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar