Søg i denne blog

mandag den 28. oktober 2013

Vores søde kyllinger

Jeg personligt er ikke en dyre-person, nogle mennesker har nemt ved at knytte sig til dyr og elsker dem på lige fod med andre familiemedlemmer/mennesker. Det bunder nok i at jeg aldrig i min barndom har haft kæledyr og heller ingen i min nærmeste familie. Min far har astma og allergi overfor næsten alt tænkeligt levende kræ så hans familie har jo af gode grunde heller ikke anskaffet sig dyr, i hvert fald ikke i al den tid jeg har været barn.

For mig har det virket næsten uoverskueligt med al det ansvar det indebærer og det vil jeg egentlig helst være foruden - Man skal bl.a sørge for pasning hvis man ikke er hjemme, og det er ikke altid lige nemt når der ikke er noget familie der har muligheden for det.

MEN jeg har i årevis gået med en frygtelig dårlig samvittighed hver gang jeg skulle handle æg. Så dårlig at jeg altid sørger for at gemme æggebakken nederst i kurven så ingen kunne se hvor dårligt et menneske jeg var. I vores familie lever vi af min SU og der er ikke råd til de store udskejelser og vi har ikke haft råd til at prioritere dyrere æg fra høns med bedre levevilkår.

Derfor har vi længe snakket om at anskaffe os høns så vi igen med god samvittighed kunne spise et blødkogt æg lørdag morgen. Og der er faktisk utroligt mange fordele ved det:




  •  Vores (køkken)have får masser af god gødning
  •  Hønsene lægger æg
  •  Hønsene kan slagtes og spises (når de ikke længere lægger æg)
  •  Hønsene er fremragende kæledyr til vores søn/bonussøn på 6 år og kan lære ham om ansvar, dyrevelfærd, hvor kommer ægget fra og hvordan får vi kød på bordet
  •  Hønsene skaber liv i haven
  •  Hønsene kan spise en del af vores køkkenaffald
  •  Hønsene spiser ukrudt
  •  Hønsene kan passes af en nabo der ikke behøver at lægge hjem til
  •  Høns er billige i foder
  •  Høns passer mere eller mindre sig selv

Vi har nu fået anskaffet os 8 silkehøns/kyllinger og vi er i fuld gang med at gøre dem tamme - det koster selvfølgelig noget tid, men det går faktisk overraskende hurtigt.

Vi er måske også lidt småtossede for vi har derudover installeret en gammel bærbar computer med et webcam i hønsehuset og givet kyllingerne deres egen Skype-konto og indstillet den til automatisk at godkende opkald, så nu kan hele familien, inklusiv os selv ringe hjem til kyllingerne og se om de har det godt.

Det især er en sjov ide når man har et delebarn der, når han er hos sin mor, også kan få lov at ringe hjem til kyllingerne og følge med selvom han ikke fysisk er til stede - Også mine unger som jeg er praktik-lærer for synes det er lidt sjovt at se dem når madpakkerne nydes i klassen.



Så nu er det bare at vente spændt på at de vokser op og begynder at lægge dejlige æg!

1 kommentar: