Søg i denne blog

søndag den 6. oktober 2013

Madpakker



Madpakker har fra barnsben altid været en frygtelig upassioneret ting, man som barn var nødt til at forholde sig til. Min far har aldrig gjort det store ud af det og det var dag ud og dag ind det samme igennem hele min skoletid - 2 skiver rugbrød, tykke skiver med skrabet pålæg, gerne leverpostej og spegepølse, stort set aldrig frugt eller grønt, men det var hvad der var råd til og interessen for at lave noget spændende har nok heller ikke været til stede. Det resulterede også i en daglig kamp om at huske at skille sig af med den kedelige madpakke for man fik jo en opsang uden lige når den ikke var spist.

Det lyder måske også frygteligere end det var, men det er det der er min drivkraft den dag i dag. Jeg sætter en stor ære og flid i at mine unger, dvs. min bonussøn får spændende og sunde madpakker med. Madpakker der er indbydende og som han har lyst til at spise.

I dag har jeg bagt en stor portion pølsehorn og æble-timian-brød. Jeg gør ofte det at jeg bytter en smule af hvedemelet ud med rugmel og det bliver resultatet ikke ringere af. Ved at bage 2 forskellige slags er der et par ting at veksle imellem i løbet af ugen, resten kan sagtens fryses ned og bruges en anden god gang.

Pølsehorn:

25 g gær
3 dl mælk
100 g smør
1 tsk salt
1 tsk sukker
1 æg
500 g hvedemel
100 g rugmel

20 pølser (10 alm. i halve)

Pensling: æg

Fremgangsmåde:

Smørret smuldres i begge meltyper til det ligner revet ost.

Mælken lunes og gæren røres ud heri. Tilsæt, salt, sukker og æg.
Det hele hældes over i mel-blandingen og æltes glat og smidig.
Dejen hæves i 1 time

Del dejen i 4 stykker, hvert stykke rulles ud til en rund cirkel og deles i "trekanter"så det passer med antallet af pølser.

Læg en pølse på hver trekan og rul fra det brede stykke mod spidsen, læg dem på en bageplade med bagepapir med samlingen nederst.
Lad pølsehornene efterhæve i en halv time.

Pensl og bag dem i midten af en 200 grader forvarmet ovn i 15-20 min.


Æble-timian-brød:

300 g hvedemel (200g hvedemel + 100 g rugmel)
30 g gær
1 tsk salt
1 tsk sukker
1 tsk tørret timian
50 g smør
1 dl danskvand
1 revet æble
evt. sesamfrø til pynt

Pensling: æg

Fremgangsmåde:

Gæren smuldres i melet, derefter smuldres smørret også i melet.

Tilsæt salt, sukker, timian, revet æble og bland det godt.

Tilsæt danskvand og ælt dejen til den er glat og smidig.

Form 8-10 brød og læg dem på en bageplade med bagepapir. Lad dem hæve i en halv time.

Pensl brødene og pynt med sesamfrø. Bag dem i midten af en forvarmet ovn ved 225 grader i 7-8 min

I madpakken er: Pølsehorn, æg, gulerødder, 1 skive ristet rugbrød drysset med saltflager, rød peber, kokos, æble og appelsinstykker - Velbekomme!










Ingen kommentarer:

Send en kommentar